Seminarium licencjackie

Problematyka spotkań:
  1. Przedstawienie obszarów zainteresowań i wybór tematu pracy
  2. Problematyka metodologii historii i historii wychowania
    Zalecana literatura:
    - B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych
    - E. H. Carr, Historia. Czym jest. Wykłady im. George'a Macaulaya Trevelyana wygłoszone na uniwersytecie w Cambridge styczeń-marzec 1961, tłum. P. Kuś, Poznań 1999
    - Metodologia w badaniach naukowych historii wychowania, red. T. Jałmużny, I. G. Michalscy, Łódź 1993
    - J. Hellwig, Z problematyki metodologicznej historii wychowania w Polsce Ludowej, Przegląd Humanistyczny R. 32, nr 4/5
    - Z zagadnień metodologicznych historii wychowania i oświaty. Sprawozdanie z sympozjonu katedry historii wychowania i oświaty Uniwersytetu Łódzkiego i Katedry Pedagogiki Uniwersytetu Im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, oprac. S. Truchim, Łódź 1965
  3. Technika pisania prac naukowych
    - Omówienie struktury pracy, podstawowych elementów, aparatu naukowego
    - Obsługa menadżera bibliografii na przykładzie Zotero, integracja programu z procesorem tekstu (pakiet LibreOffice, OpenOffice, Microsoft Office)
  4. Gromadzenie bibliografii
  5. Przygotowanie konspektu pracy, zawierającego cel i szczegółową problematykę badawczą, stan badań, zastosowaną metodologię, materiały źródłowe i strukturę pracy.

Proponowana tematyka prac dyplomowych (konkretne przykłady tematów):
  1. metody nauczania dawniej a dziś (np. Innowacyjność metod nauczania szkół jezuickich i ich aktualność w dzisiejszej rzeczywistości pedagogicznej, System kar i nagród w dawnym szkolnictwie a stanowisko dzisiejsze; Aktywizowanie młodzieży do pracy na zajęciach lekcyjnych; Opieka wychowawcy nad uczniami)
  2. programy nauczania (np. Nauczanie matematyki (geografii, historii, j. polskiego etc.) w wybranej szkole w dowolnym okresie historycznym lub współcześnie; kształcenie językowe; wychowanie fizyczne; wychowanie patriotyczne i obywatelskie)
  3. monografia wybranej placówki oświatowej (np. Dzieje SP nr x w Kościanie; Działalność oświatowa Domu Kultury w Śremie; Metody wychowawcze stosowane w przedszkolu nr x w Poznaniu; Dzieje Kolegium Jezuickiego w Jarosławiu w XVII wieku)
  4. rodzina i dziecko dawniej i dziś (np. Relacje ojciec-syn w osiemnastowiecznej Polsce; troska rodziców o edukację dzieci w dawnej Polsce; wychowanie fizyczne młodzieży w okresie staropolskim i dzisiaj; dawne a współczesne zabawy młodzieży szkolnej; higiena młodzieży szkolnej)
  5. wychowanie duchowe, religijne (np. Pedagogika ignacjańska i jej wpływ na religijne postawy młodzieży; Stowarzyszenia sakralne uczniów szkół jezuickich; Rekolekcje i ich rola w wychowaniu młodzieży dawniej i dziś)
  6. filozofia a pedagogika (Metody samodoskonalenia w wybranej szkole/nurcie filozoficznej; możliwość osiągnięcia ataraksji w dzisiejszym świecie; wykorzystanie poglądów Boecjusza zawartych w dziele „O pocieszeniu jakie daje filozofia” w dzisiejszej pedagogice)
  7. soteriologiczne poglądy wielkich myślicieli, zwłaszcza obszaru Dalekiego Wschodu i wybranych szkół filozoficznych tego kręgu kulturowego (np. uczenie się życia według Krishnamurtiego; Ramany Maharishiego metody osiągnięcia szczęścia w życiu; Bhagawadgita jako przykład uniwersalnego dzieła pedagogiczno-religijnego, uczenie się przez całe życie w kulturach Dalekiego Wschodu; postawy człowieka wobec sfery sacrum)
  8. edukacja tajemna (Inicjacje w kulturach archaicznych i ich pedagogiczne walory; Inicjacje w XXI wieku; relacje mistrz-uczeń w tradycji jogi/tantry/alchemii azjatyckiej i europejskiej; rola mistrza w edukacji na przestrzeni dziejów; alchemiczne zainteresowania wielkich pedagogów europejskich, wychowawcze aspekty hermetyzmu renesansowego; magia a edukacja w nowożytnej Europie)