Historia myśli pedagogicznej - program ćwiczeń dla studentów studiów stacjonarnych
Wybór źródeł obowiązujący na zajęciach (TYLKO drugie wydanie):
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII stulecia, wydanie drugie zmienione, wyb. i oprac. Stefan Wołoszyn, Kielce 1995.
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. II: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu, wydanie drugie zmienione, wyb. i oprac. Stefan Wołoszyn, Kielce 1997.
Szczegółowy program zajęć
Proponowany schemat zajęć
Warunki uzyskania zaliczenia
PROGRAM ZAJĘĆ
-
Moduł filozoficzno-pedagogiczny:
- Platon: Państwo, ks. 7; Fajdros (fr. XXVII-XXXIX)
- Epikur z Samos: List do Menojkeusa, Główne myśli (wg Diogenesa Laertiosa, Żywoty i poglądy słynnych filozofów: X, 122-135; X, 139-154; albo: Listy oraz wybór świadectw, Warszawa 2015)
- Marek Tulliusz Cyceron, O najwyższym dobru i złu (ks. V, fr. 1-53, wyd. Warszawa 1961, s. 378-413 )
- Augustyn z Hippony, O nauczycielu, [w:] Dialogi filozoficzne
- Tomasz z Akwinu, O celu ostatecznym i szczęściu człowieka
- Giovanni Pico della Mirandola
-
Moduł teoretyczno-pedagogiczny:
- Poglądy pedagogiczne Platona
- Poglądy pedagogiczne Arystotelesa
- Poglądy pedagogiczne Kwintyliana
- Hieronim, List do Lety
- Augustyn z Hippony, O latach szkolnych i o nawróceniu się
- Erazm z Rotterdamu: Pochwała głupoty
- J.L. Vives
- M. Montaigne
- T. Morus, T. Campanella
- Szymon Marycjusz z Pilzna o doniosłości wychowania szkolnego
- A.F. Modrzewski o wychowaniu, szkole i o godności stanu nauczycielskiego
- Jan Amos Komeński
- J. Locke, J.J. Rousseau
-
Moduł oświatowy i praktyczno-pedagogiczny:
- Reguła zakonu benedyktynów
- Karol Wielki wobec oświaty i kultury
- Wychowanie i pasowanie na rycerza Bolesława Krzywoustego
- Wychowanie rycerskie
- Uniwersytety w Paryżu, Salamance i w Krakowie
- Erazm z Rotterdamu: Upomnienie wychowawcy
- Wezwanie Marcina Lutra do zakładania szkół
- Urządzenie szkół jezuickich (Ratio atque institutio studiorum societatis Jesu)
- J. Kitowicz, Opis obyczajów za panowania Augusta III
- Komisja Edukacji Narodowej (Wybór źródeł, ss. 556-590)
- Teksty można przeczytać w wersji elektronicznej, przechodząc do strony z materiałami dydaktycznymi (tutaj).
PROPONOWANY SCHEMAT ZAJĘĆ
- omówienie problematyki tekstu źródłowego
- pytania, wyjaśnienie pojęć, ukazanie kontekstu historycznego
- próba oceny aktualności i przydatności omawianych poglądów wychowawczych
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA
-
Przygotowanie pracy pisemnej na temat: - O wartości poznania siebie w edukacji (na podstawie wybranej lektury: wybór niżej). Tekst przygotować można indywidualnie, w dwu- lub trzyosobowych grupach.
Napisany MUSI BYĆ ODRĘCZNIE. Minimalna objętość: 5 pełnych stron formatu A4.
Termin:ostatnie zajęcia kwietniowe .
Wybór lektur:
> Bhagawadgita
> Asztawakragita
> Marek Aureliusz, Rozmyślania
> Boecjusz, O pocieszeniu, jakie daje filozofia
> Tomasz a Kempis, O naśladowaniu Chrystusa
> Erazm z Rotterdamu, Podręcznik żołnierza chrystusowego
> Jiddu Krishnamurti, [dowolne dzieło]
> Anthony de Mello, Przebudzenie
> Edward Stachura, Fabula rasa.
> Dopuszczony jest wybór własnej lektury, ale po zatwierdzeniu przez prowadzącego
- Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego, obejmującego cały zakres materiału przewidzianego w programie zajęć.