Historia myśli pedagogicznej - program ćwiczeń dla studentów studiów stacjonarnych

Wybór źródeł obowiązujący na zajęciach (TYLKO drugie wydanie):
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII stulecia, wydanie drugie zmienione, wyb. i oprac. Stefan Wołoszyn, Kielce 1995.

Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. II: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu, wydanie drugie zmienione, wyb. i oprac. Stefan Wołoszyn, Kielce 1997.


Szczegółowy program zajęć
Proponowany schemat zajęć
Warunki uzyskania zaliczenia






PROGRAM ZAJĘĆ
  1. Moduł filozoficzno-pedagogiczny:
    - Platon: Państwo, ks. 7; Fajdros (fr. XXVII-XXXIX)
    - Epikur z Samos: List do Menojkeusa, Główne myśli (wg Diogenesa Laertiosa, Żywoty i poglądy słynnych filozofów: X, 122-135; X, 139-154; albo: Listy oraz wybór świadectw, Warszawa 2015)
    - Marek Tulliusz Cyceron, O najwyższym dobru i złu (ks. V, fr. 1-53, wyd. Warszawa 1961, s. 378-413 )
    - Augustyn z Hippony, O nauczycielu, [w:] Dialogi filozoficzne
    - Tomasz z Akwinu, O celu ostatecznym i szczęściu człowieka
    - Giovanni Pico della Mirandola
  2. Moduł teoretyczno-pedagogiczny:
    - Poglądy pedagogiczne Platona
    - Poglądy pedagogiczne Arystotelesa
    - Poglądy pedagogiczne Kwintyliana
    - Hieronim, List do Lety
    - Augustyn z Hippony, O latach szkolnych i o nawróceniu się
    - Erazm z Rotterdamu: Pochwała głupoty
    - J.L. Vives
    - M. Montaigne
    - T. Morus, T. Campanella
    - Szymon Marycjusz z Pilzna o doniosłości wychowania szkolnego
    - A.F. Modrzewski o wychowaniu, szkole i o godności stanu nauczycielskiego
    - Jan Amos Komeński
    - J. Locke, J.J. Rousseau
  3. Moduł oświatowy i praktyczno-pedagogiczny:
    - Reguła zakonu benedyktynów
    - Karol Wielki wobec oświaty i kultury
    - Wychowanie i pasowanie na rycerza Bolesława Krzywoustego
    - Wychowanie rycerskie
    - Uniwersytety w Paryżu, Salamance i w Krakowie
    - Erazm z Rotterdamu: Upomnienie wychowawcy
    - Wezwanie Marcina Lutra do zakładania szkół
    - Urządzenie szkół jezuickich (Ratio atque institutio studiorum societatis Jesu)
    - J. Kitowicz, Opis obyczajów za panowania Augusta III
    - Komisja Edukacji Narodowej (Wybór źródeł, ss. 556-590)

  4. Teksty można przeczytać w wersji elektronicznej, przechodząc do strony z materiałami dydaktycznymi (tutaj).


PROPONOWANY SCHEMAT ZAJĘĆ
  1. omówienie problematyki tekstu źródłowego
  2. pytania, wyjaśnienie pojęć, ukazanie kontekstu historycznego
  3. próba oceny aktualności i przydatności omawianych poglądów wychowawczych


WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA

  1. Przygotowanie pracy pisemnej na temat: - O wartości poznania siebie w edukacji (na podstawie wybranej lektury: wybór niżej). Tekst przygotować można indywidualnie, w dwu- lub trzyosobowych grupach.
    Napisany MUSI BYĆ ODRĘCZNIE. Minimalna objętość: 5 pełnych stron formatu A4.

    Termin: ostatnie zajęcia kwietniowe.

    Wybór lektur:
    > Bhagawadgita
    > Asztawakragita
    > Marek Aureliusz, Rozmyślania
    > Boecjusz, O pocieszeniu, jakie daje filozofia
    > Tomasz a Kempis, O naśladowaniu Chrystusa
    > Erazm z Rotterdamu, Podręcznik żołnierza chrystusowego
    > Jiddu Krishnamurti, [dowolne dzieło]
    > Anthony de Mello, Przebudzenie
    > Edward Stachura, Fabula rasa.
    > Dopuszczony jest wybór własnej lektury, ale po zatwierdzeniu przez prowadzącego

  2. Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego, obejmującego cały zakres materiału przewidzianego w programie zajęć.