Historia wychowania - program ćwiczeń dla studentów studiów stacjonarnych w roku akademickim 2019/2020

Wybór źródeł obowiązujący na zajęciach (TYLKO drugie wydanie):
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII stulecia, wydanie drugie zmienione, wyb. i oprac. Stefan Wołoszyn, Kielce 1995.
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. II: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu, wydanie drugie zmienione, wyb. i oprac. Stefan Wołoszyn, Kielce 1997.

Grupa dyskusyjna przedmiotu: Historia wychowania - MN


Szczegółowy program zajęć
Proponowany schemat zajęć
Warunki uzyskania zaliczenia






PROGRAM ZAJĘĆ
  1. Wprowadzenie metodologiczne: K. Ratajczak, Źródła do dziejów wychowania w średniowieczu - problemy metodologiczne i dydaktyczne, [w:] Historia wychowania w kształceniu nauczycieli : tradycja i współczesność, teoria i praktyka, Kielce 2005.
  2. Moduł filozoficzno-pedagogiczny:
    - Platon: Państwo, ks. 7 (rozdz. I-III); Fajdros (fr. XXVII-XXXIX)
    - Epikur z Samos: List do Menojkeusa, Główne myśli (wg Diogenesa Laertiosa, Żywoty i poglądy słynnych filozofów: X, 122-135; X, 139-154; albo: Listy oraz wybór świadectw, Warszawa 2015)
    - Augustyn z Hippony, O nauczycielu, [w:] Dialogi filozoficzne
    - Tomasz z Akwinu, O celu ostatecznym i szczęściu człowieka
    - Tomasz z Akwinu, O umyśle, art. 11, odpowiedź, [w:] Kwestie dyskutowane o prawdzie
    - Giovanni Pico della Mirandola, O godności człowieka
  3. Moduł teoretyczno-pedagogiczny:
    - Poglądy pedagogiczne Platona
    - Poglądy pedagogiczne Arystotelesa
    - Poglądy pedagogiczne Kwintyliana
    - Hieronim, List do Lety
    - Augustyn z Hippony, O latach szkolnych i o nawróceniu się
    - J.L. Vives: O podawaniu umiejętności, O wychowaniu dziewicy
    - M. Montaigne, Próby
    - T. Morus, Utopia; T. Campanella, Miasto Słońca
    - Szymon Marycjusz z Pilzna o doniosłości wychowania szkolnego
    - A.F. Modrzewski o wychowaniu, szkole i o godności stanu nauczycielskiego
    - Jan Amos Komeński: Wielka dydaktyka, Mowa o umiejętnym posługiwaniu się książkami, Pampaedia
    - J. Locke, Myśli o wychowaniu
    - J.J. Rousseau, Emil czyli o wychowaniu
  4. Moduł oświatowy i praktyczno-pedagogiczny:
    - Reguła zakonu benedyktynów
    - Karol Wielki wobec oświaty i kultury
    - Wychowanie i pasowanie na rycerza Bolesława Krzywoustego
    - Wychowanie rycerskie
    - Erazm z Rotterdamu: Upomnienie wychowawcy
    - Uniwersytety w Paryżu, Salamance i w Krakowie
    - Wezwanie Marcina Lutra do zakładania szkół
    - Urządzenie szkół jezuickich (Ratio atque institutio studiorum societatis Jesu)
    - J. Kitowicz, Opis obyczajów za panowania Augusta III
    - Komisja Edukacji Narodowej (Wybór źródeł, ss. 556-590)

  5. Teksty można przeczytać w wersji elektronicznej, przechodząc do strony z materiałami dydaktycznymi (tutaj).


WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA

  1. Aktywna obecność na zajęciach
  2. Przygotowanie pracy pisemnej na temat:
    W oparciu o lekturę z poniższej listy i przynajmniej trzy teksty z zajęć ustosunkuj się do poniższej tezy:
    Praca nad sobą jedyną drogą do osiągnięcia celu ostatecznego edukacji. Tekst przygotować można indywidualnie, w dwu- lub trzyosobowych grupach. Pracę zamieszczamy na platformie Moodle - tam szczegóły techniczne


    Wybór lektur (część z nich dostępna jest na platformie Moodle):
    > Bhagawadgita
    > Asztawakragita
    > Marek Aureliusz, Rozmyślania
    > Boecjusz, O pocieszeniu, jakie daje filozofia
    > Tomasz a Kempis, O naśladowaniu Chrystusa
    > Erazm z Rotterdamu, Podręcznik żołnierza chrystusowego
    > Jiddu Krishnamurti, [dowolne dzieło]
    > Anthony de Mello, Przebudzenie
    > Edward Stachura, Fabula rasa.
    > Dopuszczony jest wybór własnej lektury, ale po zatwierdzeniu przez prowadzącego

  3. Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego, obejmującego cały zakres materiału przewidzianego w programie zajęć.