Historia wychowania - program ćwiczeń dla studentów studiów stacjonarnych w roku akademickim 2019/2020
Wybór źródeł obowiązujący na zajęciach (TYLKO drugie wydanie):
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII stulecia, wydanie drugie zmienione, wyb. i oprac. Stefan Wołoszyn, Kielce 1995.
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. II: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu, wydanie drugie zmienione, wyb. i oprac. Stefan Wołoszyn, Kielce 1997.
Grupa dyskusyjna przedmiotu: Historia wychowania - MN
Szczegółowy program zajęć
Proponowany schemat zajęć
Warunki uzyskania zaliczenia
PROGRAM ZAJĘĆ
- Wprowadzenie metodologiczne: K. Ratajczak, Źródła do dziejów wychowania w średniowieczu - problemy metodologiczne i dydaktyczne, [w:] Historia wychowania w kształceniu nauczycieli : tradycja i współczesność, teoria i praktyka, Kielce 2005.
-
Moduł filozoficzno-pedagogiczny:
- Platon: Państwo, ks. 7 (rozdz. I-III); Fajdros (fr. XXVII-XXXIX)
- Epikur z Samos: List do Menojkeusa, Główne myśli (wg Diogenesa Laertiosa, Żywoty i poglądy słynnych filozofów: X, 122-135; X, 139-154; albo: Listy oraz wybór świadectw, Warszawa 2015)
- Augustyn z Hippony, O nauczycielu, [w:] Dialogi filozoficzne
- Tomasz z Akwinu, O celu ostatecznym i szczęściu człowieka
- Tomasz z Akwinu, O umyśle, art. 11, odpowiedź, [w:] Kwestie dyskutowane o prawdzie
- Giovanni Pico della Mirandola, O godności człowieka
-
Moduł teoretyczno-pedagogiczny:
- Poglądy pedagogiczne Platona
- Poglądy pedagogiczne Arystotelesa
- Poglądy pedagogiczne Kwintyliana
- Hieronim, List do Lety
- Augustyn z Hippony, O latach szkolnych i o nawróceniu się
- J.L. Vives: O podawaniu umiejętności, O wychowaniu dziewicy
- M. Montaigne, Próby
- T. Morus, Utopia; T. Campanella, Miasto Słońca
- Szymon Marycjusz z Pilzna o doniosłości wychowania szkolnego
- A.F. Modrzewski o wychowaniu, szkole i o godności stanu nauczycielskiego
- Jan Amos Komeński: Wielka dydaktyka, Mowa o umiejętnym posługiwaniu się książkami, Pampaedia
- J. Locke, Myśli o wychowaniu
- J.J. Rousseau, Emil czyli o wychowaniu
-
Moduł oświatowy i praktyczno-pedagogiczny:
- Reguła zakonu benedyktynów
- Karol Wielki wobec oświaty i kultury
- Wychowanie i pasowanie na rycerza Bolesława Krzywoustego
- Wychowanie rycerskie
- Erazm z Rotterdamu: Upomnienie wychowawcy
- Uniwersytety w Paryżu, Salamance i w Krakowie
- Wezwanie Marcina Lutra do zakładania szkół
- Urządzenie szkół jezuickich (Ratio atque institutio studiorum societatis Jesu)
- J. Kitowicz, Opis obyczajów za panowania Augusta III
- Komisja Edukacji Narodowej (Wybór źródeł, ss. 556-590)
- Teksty można przeczytać w wersji elektronicznej, przechodząc do strony z materiałami dydaktycznymi (tutaj).
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA
- Aktywna obecność na zajęciach
-
Przygotowanie pracy pisemnej na temat:
W oparciu o lekturę z poniższej listy i przynajmniej trzy teksty z zajęć ustosunkuj się do poniższej tezy:
Praca nad sobą jedyną drogą do osiągnięcia celu ostatecznego edukacji. Tekst przygotować można indywidualnie, w dwu- lub trzyosobowych grupach. Pracę zamieszczamy na platformie Moodle - tam szczegóły techniczne
Wybór lektur (część z nich dostępna jest na platformie Moodle):
> Bhagawadgita
> Asztawakragita
> Marek Aureliusz, Rozmyślania
> Boecjusz, O pocieszeniu, jakie daje filozofia
> Tomasz a Kempis, O naśladowaniu Chrystusa
> Erazm z Rotterdamu, Podręcznik żołnierza chrystusowego
> Jiddu Krishnamurti, [dowolne dzieło]
> Anthony de Mello, Przebudzenie
> Edward Stachura, Fabula rasa.
> Dopuszczony jest wybór własnej lektury, ale po zatwierdzeniu przez prowadzącego
- Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego, obejmującego cały zakres materiału przewidzianego w programie zajęć.