Historia wychowania - zakres materiału dla studentów studiów niestacjonarnych

Wybór źródeł obowiązujący na zajęciach (TYLKO drugie wydanie):

Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII stulecia, wydanie drugie zmienione, wyb. i oprac. Stefan Wołoszyn, Kielce 1995.

Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. II: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu, wydanie drugie zmienione, wyb. i oprac. Stefan Wołoszyn, Kielce 1997.

Pozostałe teksty dostępne są w teczce w Czytelni.


Warunki uzyskania zaliczenia

Kolokwium zaliczeniowe (ustne) - na ostatnich zajęciach
Obowiązuje znajomość treści tekstów, przeznaczonych do omówienia na zajęciach (zob. niżej)


Problematyka zajęć

Uwaga! W związku z formą zajęć należy koniecznie przeczytać obowiązujące teksty. Bez odpowiedniego przygotowania nie będzie można zrealizować przewidzianego materiału.

Pierwsze spotkanie:

- artykuł: K. Ratajczak, Źródła do dziejów wychowania w średniowieczu - problemy metodologiczne i dydaktyczne, [w:] Historia wychowania w kształceniu nauczycieli: tradycja i współczesność, teoria i praktyka, Kielce 2005.
- Poglądy pedagogiczne Platona
- Poglądy pedagogiczne Arystotelesa
- Poglądy pedagogiczne Kwintyliana
- Św. Augustyn o latach szkolnych i o nawróceniu się
- Św. Augustyn, O nauczycielu
- Tomasz z Akwinu, O nauczycielu
- List św. Hieronima do Lety
- Reguła zakonu benedyktynów
- Uniwersytet w Krakowie
- Wychowanie i pasowanie na rycerza Bolesława Krzywoustego
- Wychowanie rycerskie
- Ludwik Vives, O podawaniu umiejętności
- Michał Montaige o wychowaniu

Część tekstów można pobrać w wersji elektronicznej stąd.

Drugie spotkanie:

- Szymon Marycjusz z Pilzna o doniosłości wychowania szkolnego
- A.F. Modrzewski o wychowaniu, szkole i o godności stanu nauczycielskiego
- Poglądy pedagogiczne Sebastiana Petrycego z Pilzna
- Urządzenie szkół jezuickich
- Jan Amos Komeński
- John Locke, Myśli o wychowaniu
- J.J. Rousseau, Emil czyli o wychowaniu
- Komisja Edukacji Narodowej (Wybór źródeł, s. 556-590)

Część tekstów można pobrać w wersji elektronicznej stąd.