Historia wychowania - zakres materiału dla studentów studiów stacjonarnych w trybie 15-godzinnym
Wybór źródeł obowiązujący na zajęciach (TYLKO drugie wydanie):
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII stulecia, wydanie drugie zmienione, wyb. i oprac. Stefan Wołoszyn, Kielce 1995.
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. II: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu, wydanie drugie zmienione, wyb. i oprac. Stefan Wołoszyn, Kielce 1997.
-
K. Ratajczak, Źródła do dziejów wychowania w średniowieczu - problemy metodologiczne i dydaktyczne, [w:] Historia wychowania w kształceniu nauczycieli : tradycja i współczesność, teoria i praktyka, Kielce 2005.
-
Platon, Arystoteles, Kwintylian
-
św. Augustyn, św. Hieronim, Reguła zakonu benedyktynów
-
Karol Wielki, Bolesław Krzywousty, wychowanie rycerskie
-
Uniwersytety w Paryżu, Salamance i w Krakowie
-
Vives, Montaigne
-
Górnicki, Marycjusz, Modrzewski
-
szkoły jezuickie
-
Jan Amos Komeński
-
Locke, Rousseau
-
Komisja Edukacji Narodowej
-
Część tekstów można pobrać w wersji elektronicznej stąd.
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA
-
Uczestnictwo w zajęciach - dopuszczalne są dwie nieobecności. Każdą kolejną należy "odpracować" na dyżurze, ucząc się materiału z opuszczonych zajęć i zaliczając go w formie odpowiedzi ustnej.
-
Wywiązanie się z obowiązku opracowania projektu zaliczeniowego (z zachowaniem ustalonych etapów jego tworzenia).
-
Przygotowanie konspektu z tekstów (z wyboru źródeł):
> Działalność i poglądy pedagogiczne J.H. Pestalozziego
> Poglądy pedagogiczne J.F. Herbarta
> Poglądy pedagogiczne Herberta Spencera.
-
Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego, obejmującego cały zakres materiału przewidzianego w programie zajęć.
PROJEKT ZALICZENIOWY
-
Pierwszym etapem jest stworzenie grup liczących maksymalnie 5 osób i przegląd zagadnień z zakresu historii teorii pedagogicznej okresu XVI-XVIII wieku (wybrany podręcznik)
Termin: (w zależności od grupy)
-
Przygotowanie bibliografii do wybranego/przydzielonego tematu projektu. Przynajmniej 1 tekstu źródłowego i 5 opracowań (monografie, artykuły naukowe, Z WYKLUCZENIEM podręczników!).
Termin: (w zależności od grupy)
-
Przygotowanie do każdej pozycji z bibliografii konspektu, zawierającego informacje o treści książki i jej przydatności do realizacji projektu.
Termin: (w zależności od grupy)
-
Przygotowanie przez grupę pisemnego opracowania wybranego/przydzielonego tematu projektu. Przynajmniej 5 pełnych stron maszynopisu. Konieczne są odniesienia do wykorzystanej literatury (przypisy). Plagiaty, kopie z internetu, prace zawierające niezaznaczone cudzysłowiem cytaty będą odrzucone.
Praca powinna zostać dostarczona w formie wydruku na zajęcia oraz wysłana w postaci elektronicznej (w celu weryfikacji antyplagiatowej) na adres mailowy:
Termin: (w zależności od grupy)
-
Przewiduje się "nagrodę" dla grupy, która przekroczy któryś z wyznaczonych terminów - w postaci dodatkowej lektury do ustnego zaliczenia (D. Żołądź-Strzelczyk, Szkoły w Wielkopolsce. Od średniowiecznych początków do reform Komisji Edukacji Narodowej, Poznań 2010).
-
Lista zagadnień:
> Poglądy wychowawcze Erazma z Rotterdamu (Wybór pism, wybór, wstęp i komentarze M. Cytowska, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992):
-
Pochwała głupoty
-
Upomnienia wychowawcy
-
Zasady dobrego wychowania
-
Polecany spis lektury
> Poglądy wychowawcze Tomasza Morusa (Utopia)
> Poglądy wychowawcze Tomasza Campanelli (Miasto Słońca)
> Krytyka wychowania scholastycznego: F. Rabelais, Gargantua i Pantagruel
> Poglądy wychowawcze Stanisława Konarskiego (Pisma pedagogiczne, wstęp i obj. Ł. Kurdybacha, Wrocław-Kraków 1959):
-
Mowa, jak od wczesnej młodości wychowywać uczciwego człowieka i dobrego obywatela
-
Rozmowa, na czym doro i szczęście Rzeczypospolitej zaległo
-
O co najbardziej i najpierwej w edukacji starać się potrzeba