Historia wychowania - zakres materiału dla studentów studiów stacjonarnych w trybie 15-godzinnym

Wybór źródeł obowiązujący na zajęciach (TYLKO drugie wydanie):
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I: Od wychowania pierwotnego do końca XVIII stulecia, wydanie drugie zmienione, wyb. i oprac. Stefan Wołoszyn, Kielce 1995.

Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. II: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu, wydanie drugie zmienione, wyb. i oprac. Stefan Wołoszyn, Kielce 1997.

  1. K. Ratajczak, Źródła do dziejów wychowania w średniowieczu - problemy metodologiczne i dydaktyczne, [w:] Historia wychowania w kształceniu nauczycieli : tradycja i współczesność, teoria i praktyka, Kielce 2005.
  2. Platon, Arystoteles, Kwintylian
  3. św. Augustyn, św. Hieronim, Reguła zakonu benedyktynów
  4. Karol Wielki, Bolesław Krzywousty, wychowanie rycerskie
  5. Uniwersytety w Paryżu, Salamance i w Krakowie
  6. Vives, Montaigne
  7. Górnicki, Marycjusz, Modrzewski
  8. szkoły jezuickie
  9. Jan Amos Komeński
  10. Locke, Rousseau
  11. Komisja Edukacji Narodowej

  12. Część tekstów można pobrać w wersji elektronicznej stąd.
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA

  1. Uczestnictwo w zajęciach - dopuszczalne są dwie nieobecności. Każdą kolejną należy "odpracować" na dyżurze, ucząc się materiału z opuszczonych zajęć i zaliczając go w formie odpowiedzi ustnej.
  2. Wywiązanie się z obowiązku opracowania projektu zaliczeniowego (z zachowaniem ustalonych etapów jego tworzenia).
  3. Przygotowanie konspektu z tekstów (z wyboru źródeł):
    > Działalność i poglądy pedagogiczne J.H. Pestalozziego
    > Poglądy pedagogiczne J.F. Herbarta
    > Poglądy pedagogiczne Herberta Spencera.
  4. Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego, obejmującego cały zakres materiału przewidzianego w programie zajęć.


PROJEKT ZALICZENIOWY
  1. Pierwszym etapem jest stworzenie grup liczących maksymalnie 5 osób i przegląd zagadnień z zakresu historii teorii pedagogicznej okresu XVI-XVIII wieku (wybrany podręcznik)
    Termin: (w zależności od grupy)
  2. Przygotowanie bibliografii do wybranego/przydzielonego tematu projektu. Przynajmniej 1 tekstu źródłowego i 5 opracowań (monografie, artykuły naukowe, Z WYKLUCZENIEM podręczników!).
    Termin: (w zależności od grupy)
  3. Przygotowanie do każdej pozycji z bibliografii konspektu, zawierającego informacje o treści książki i jej przydatności do realizacji projektu.
    Termin: (w zależności od grupy)
  4. Przygotowanie przez grupę pisemnego opracowania wybranego/przydzielonego tematu projektu. Przynajmniej 5 pełnych stron maszynopisu. Konieczne są odniesienia do wykorzystanej literatury (przypisy). Plagiaty, kopie z internetu, prace zawierające niezaznaczone cudzysłowiem cytaty będą odrzucone.
    Praca powinna zostać dostarczona w formie wydruku na zajęcia oraz wysłana w postaci elektronicznej (w celu weryfikacji antyplagiatowej) na adres mailowy:
    Termin: (w zależności od grupy)
  5. Przewiduje się "nagrodę" dla grupy, która przekroczy któryś z wyznaczonych terminów - w postaci dodatkowej lektury do ustnego zaliczenia (D. Żołądź-Strzelczyk, Szkoły w Wielkopolsce. Od średniowiecznych początków do reform Komisji Edukacji Narodowej, Poznań 2010).
  6. Lista zagadnień:
    > Poglądy wychowawcze Erazma z Rotterdamu (Wybór pism, wybór, wstęp i komentarze M. Cytowska, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992):
    1. Pochwała głupoty
    2. Upomnienia wychowawcy
    3. Zasady dobrego wychowania
    4. Polecany spis lektury
    > Poglądy wychowawcze Tomasza Morusa (Utopia)
    > Poglądy wychowawcze Tomasza Campanelli (Miasto Słońca)
    > Krytyka wychowania scholastycznego: F. Rabelais, Gargantua i Pantagruel
    > Poglądy wychowawcze Stanisława Konarskiego (Pisma pedagogiczne, wstęp i obj. Ł. Kurdybacha, Wrocław-Kraków 1959):
    1. Mowa, jak od wczesnej młodości wychowywać uczciwego człowieka i dobrego obywatela
    2. Rozmowa, na czym doro i szczęście Rzeczypospolitej zaległo
    3. O co najbardziej i najpierwej w edukacji starać się potrzeba