Edukacja tajemna cz. 3 - Cywilizacja Zachodnia
Problematyka spotkań:
- Wprowadzenie do zagadnienia inicjacji w kulturze Zachodniej
- Misteria w kulturze Zachodu (eleuzyjskie, dionizyjskie i orfickie)
> misteria eleuzyjskie i dionizyjskie - analiza mitów o Demeter i Dionizosie (pobierz)
> misteria orfickie:
* analiza mitu o Dionizosie Zagreusie
* analiza mitu o Orfeuszu
* Boecjusz i pieśń XII (pobierz)
* informacje uzupełniające i podsumowujące - Szkoła Pitagorasa
> od misteriów do szkół filozoficznych: orfickie źródła inspiracji
> analiza żywotów Pitagorasa, na ich podstawie: 1) edukacja Pitagorasa; 2) zabiegi wokół rozpoczęcia nauczania; 3) rekonstrukcja funkcjonowania szkoły, wraz z ukazaniem wykorzystywanych metod nauczania - Akademia Platońska
> kosmopolityzacja filozofii
> orfickie i pitagorejskie źródła systemu platońskiego
> analiza tekstów: Timaios, Fajdros, Uczta - Kipos Epikura
> społeczne tło powstania szkoły Epikura
> List do Herodota, List do Menojkeusa, Główne myśli wg Diogenesa Laertiosa - Gnoza
> specyfika świata hellenistycznego i jej wpływ na powstanie myśli gnostyckiej
> analiza tekstu "Hymn o perle"
> rekonstrukcja głównych założeń i omówienie symboliki - Gnoza a chrześcijaństwo
> wczesne chrześcijaństwo w nurcie wpływów gnostyckich
> "Ewangelia wg Tomasza"
Analiza Ewangelii wg Tomasza - ostatnie zajęcia
Podstawowa literatura:
Albert, K. (2002). Wprowadzenie do filozoficznej mistyki. Kęty.
Buchowski, M. (1993). Magia i rytuał. Warszawa.
Bylina, S. (1991). Ruchy heretyckie w średniowieczu. Studia. Wrocław.
Drury, N. (1994). Szamanizm. (H. Smagacz, Trans.). Poznań.
Duvernoy, J. (2000). Religia katarów. (J. Gorecka-Kalita, Trans.). Kraków.
Edighoffer, R. (1998). Różokrzyżowcy. (K. Marczewska, Trans.). Warszawa.
Eliade, M. (1988). Historia wierzeń i idei religijnych, t. I-III. (S. Tokarski, Trans.). Warszawa.
Eliade M., Inicjacja, obrzędy, stowarzyszenia tajemne. Narodziny mistyczne, tłum. K. Kocjan, Kraków 1997.
Eliade, M. (1994). Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy. (K. Kocjan, Trans.). Warszawa.
Eliade, M. (1999). Mity, sny i misteria. (K. Kocjan, Trans.). Warszawa.
Eliade, M. (1999). Sacrum i profanum. O istocie religijności. (R. Reszke, Trans.). Warszawa.
Eliade, M. (2000). Kosmologia i alchemia babilońska. (I. Kania, Trans.). Warszawa.
Eliade, M. (2007). Kowale i alchemicy. (A. Leder, Trans.). Warszawa.
Garin, E. (2001). Filozof i mag. In E. Garin (Ed.), Człowiek renesansu. Warszawa.
Hass, L. (1982). Wolnomularstwo w Europie Środkowo-Wschodniej w XVIII i XIX wieku. Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź.
Jonas, H. (1994). Religia gnozy. (M. Klimowicz, Trans.).
Kieckhefer, R. (2001). Magia w średniowieczu. (I. Kania, Trans.). Kraków.
Krokiewicz A., Studia orfickie, Warszawa 1947.
Lambert, M. (2002). Herezje średniowieczne. Od reformy gregoriańskiej po reformację. (W. J. Popowski, Trans.). Gdańsk-Warszawa.
Pełka, L. (1963). Śladami pierwotnych wierzeń. Warszawa.
Posacki, A. (2009). Ezoteryzm i okultyzm - formy dawne i nowe. Aspekty filozoficzno-teologiczne i praktyczno-duszpasterskie. Radom.
Quispel, G. (1988). Gnoza. (B. Kita, Trans.). Warszawa.
Rudolph, K. (1995). Gnoza. Istota i historia późnoantycznej formacji religijnej. (G. Sowiński, Trans.). Kraków.
Runciman, S. (1996). Manicheizm średniowieczny. (J. Prokopiuk & B. Zborski, Trans.). Gdańsk.
Stachura, M. (2000). Heretycy, schizmatycy i manichejczycy wobec Cesarstwa Rzymskiego : (lata 324-428, wschodnia część Imperium). Kraków.
Stępień, M. B. (2000). Poszukiwacze prawdy : wolnomularstwo i jego tradycja. Lublin.
Świercz P., Jedność wielości: świat, człowiek, państwo w refleksji nurtu orficko-pitagorejskiego, Wydawn. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008.
Wasilewski, J. S. (1979). Podróże do piekieł. Rzecz o szamańskich misteriach. Warszawa.
Webster, C. (1992). Od Paracelsusa do Newtona. Magia i powstanie nowożytnej nauki. (K. Kopcińska & A. Zapałowski, Trans.). Warszawa.
Wierciński, A. (2010). Magia i religia. Szkice z antropologii religii (3rd ed.). Kraków.
Wójtowicz, N. (1997). Sztuka królewska : historia i myśl wolnomularstwa na przestrzeni dziejów. Wrocław.
Wypustek, A. (2001). Magia antyczna. Wrocław-Warszawa-Kraków.