Edukacja tajemna cz. 2 - Daleki Wschód

Problematyka spotkań:
  1. Cel życia ludzkiego i sytuacja ontologiczna człowieka
    Analiza tekstu Ramany Maharisziego "Kim jestem?" (pobierz).
    Pytania do tekstu:
    > jaki jest cel życia ludzkiego według Ramany?
    > dlaczego człowiekowi trudno jest urzeczywistnić ów cel?
    > w jaki sposób można osiągnąć szczęście w życiu?
    > czy osiągnięcie szczęścia uzależnione jest od postępowania/moralności?
    > kim jest człowiek, jaki jest status ontologiczny świata, Boga, duszy ludzkiej?
    > możliwości nauczycieli względem realizacji celu życia ludzkiego
  2. Kształtowanie się myśli filozoficznej
    Analiza wybranych upaniszad (pobierz).
    Pytania do tekstu:
    >Czhandogja, ks. VI: 1) Opisz metody, jakimi posługuje się Aruni, nauczając syna Śwetaketu; 2) Co jest przedmiotem tego nauczania?; 3) Istota nauki z rozdziału VI.13 i VI.14;
  3. Darśana jogi
    > Jogasutry Patanjalego
    > Bhagawadgita
    > Asztawakragita, analiza tekstu, zagadnienia: 1. Cel nauczania; 2. Wykorzystane metody nauczania; 3. Jaka jest sytuacja ontologiczna Dżanaki według nauczania Asztawakry?; 4. W jaki sposób można osiągnąć szczęście?; 5. Jaki jest związek Atmana ze światem widzialnym, zewnętrznym?; 6. Na czym polega związek Atmana z Dżanaką?; 7. Omów treść strofy 6.

Zadanie na zaliczenie przedmiotu:
Praca pisemna na temat: Ideał hinduskiego nauczyciela. Pracę przynosimy osobiście na wybrany dyżur.
Minimum 3 pełne strony standardowego maszynopisu lub 4 strony rękopisu.

Podstawowa literatura:
Albert, K. (2002). Wprowadzenie do filozoficznej mistyki. Kęty.
Balcerowicz, P. (2003). Historia klasycznej filozofii indyjskiej, cz. 1: początki, nurty analityczne i filozofia przyrody. Warszawa.
Brockington, J. L. (1990). Święta nić hinduizmu. Hinduizm w jego ciągłości i różnorodności.(J. Marzęcki, Trans.). Warszawa.
Brooks, D. R. (2001). Wiedza ezoteryczna i tradycja nauczycieli. In D. S. Lopez (Ed.),Praktyki religijne w Indiach. Warszawa.
Czerniak-Drożdżowicz, M. (1999). Tantryczne tradycje Indii. Znak, 51(10).
Dmuchowska, M. (2011). Wartość wiedzy w adwaita-wedancie. Estetyka i krytyka, 22(3).
Eliade, M. (1988). Historiawierzeń i idei religijnych, t. I-III. (S. Tokarski, Trans.). Warszawa.
Eliade, M. (2000). Alchemia azjatycka. (I. Kania, Trans.). Warszawa.
Eliade, M. (2007). Kowale i alchemicy. (A. Leder, Trans.). Warszawa.
Flood, G. (2008). Hinduizm. Wprowadzenie. (M. Ruchel, Trans.). Kraków.
Hamilton, S. (2010). Filozofia indyjska. Wprowadzenie. (M. Szkółka & M. Jakubczak,Trans.). Kraków.
Jakubczak, M. (1999). Poznanie wyzwalające. Filozofia jogi klasycznej. Kraków.
Jakubczak, M. (2001). Elementy filozofii jogi. In B.Szymańska (Ed.), Filozofia Wschodu.Kraków.
Kudelska, M. (2001). Filozofia Indii -kilka uwag wstępnych. In B. Szymańska (Ed.),Filozofia Wschodu. Kraków.
Kudelska, M. (2006). Hinduizm. Kraków.
Sacha-Piekło, M. (1999). Tam gdzie pustka staje się światłem.Symbol światła w doktrynie iprraktykach siddhajogi. Kraków.
Sellmer, S. (2011). Indyjski schemat “celów człowieka.” Estetyka i krytyka, 22(3).
Stadnik, A. (Trans.). (2009). Bhagawadgita. Wrocław.
Trzciński, Ł. (2001). Tantra śiwaicka. In B. Szymańska (Ed.), Filozofia Wschodu. Kraków