prof. zw. dr hab. Wiesław Jamrożek

Seminarium magisterskie

Warsztat badawczy preferowany na seminarium charakterystyczny jest dla badań realizowanych na pograniczu nauk o wychowaniu i nauk historycznych. Dominuje praca nad źródłami, dokumentacją określonych instytucji i placówek społeczno-wychowawczych i edukacyjnych. Wykorzystywane są również metody i techniki badawcze typowe dla pedagogiki, zwłaszcza metoda monografii pedagogicznej, technika analizy dokumentów (źródeł), wywiad.


Przykłady tematów realizowanych na seminarium:

- Działalność edukacyjna polskiej opozycji politycznej lat siedemdziesiątych;
- Problem dojrzałości szkolnej w świetle polskiej teorii i praktyki pedagogicznej przełomu stuleci;
- Wychowanie w rodzinie w świetle nauki Jana Pawła II;
- Pedagogika Marii Montessori i jej recepcja w teorii i praktyce edukacyjnej w Polsce na przełomie stuleci;
- Miłość rodzicielska w świetle teorii i publicystyki pedagogicznej III RP;
- Rodzina z problemem alkoholowym w pracach samorządu terytorialnego (na przykładzie miasta Gniezna na przełomie stuleci);
- Szkolnictwo podstawowe na Ziemi Kościańskiej w latach 1989-2009;
- Edukacja muzyczna w zreformowanej szkole polskiej (po 1999 roku);
- Sport i kultura fizyczna na terenie Miasta Wolsztyn w latach 1989-2009;
- Instytucjonalne wychowanie przedszkolne na Ziemi Złotowskiej w III Rzeczypospolitej;
- Edukacja przyrodnicza w wychowaniu przedszkolnym III Rzeczypospolitej;
- Pedagog szkolny w placówkach edukacyjnych Ostrzeszowa na przełomie stuleci;
- Kształcenie integracyjne w Poznaniu na przełomie stuleci;
- Działalność kulturalno – oświatowa wielkopolskich Uniwersytetów Trzeciego Wieku (do 2009 roku);
- Działalność oświatowo – kulturalna Biblioteki Publicznej w Obornikach Wielkopolskich w latach 1989-2009.