dr Konrad Nowak-Kluczyński
Kierunki Pedagogiki Współczesnej
1. Pedagogika Nowego Wychowania Ellen Key – autorka książki „Stulecie dziecka” wydanej w 1900 roku będąca manifestem ruchu nowego wychowania 2. Pedagogika pragmatyzmu John Dewey – ojciec pragmatyzmu pedagogicznego „Krytyczny pragmatyzm” Richarda Rorty’ego, kontynuatora myśli Deweya Szkoła pracy – przedstawiciel: Georg Kerschensteiner 3. Pedagogika eksperymentalna Pedagogika Petera Petersena Pedagogika Marii Montessori – idea wychowania kosmicznego Ovide Decroly – prekursor hasła „od życia przez życie” | ||
![]() Ellen Key |
![]() John Dewey |
![]() Maria Montessori |
4. Biopsychologiczna pedagogika Janusza Korczaka 5. Pedagogika Celestyna Freineta na przykładzie niezmiennych prawd pedagogicznych 6. Pedagogika waldorfska Wybrane koncepcje „niemieckiej pedagogiki reformy” (wiejskie, domowe ogniska wychowawcze) Proces kształcenia i wychowania w szkole typu Waldorf Pedagogika Rudolfa Steinera – twórcy pedagogiki waldorfskiej Pedagogika waldorfska na płaszczyźnie szkoły polskiej 7. Socjologizm pedagogiczny i pedagogika społeczna Socjologiczna teoria wychowania Emila Durkheima Teoria wychowania społecznego Paula Natorpa Pedagogika społeczna Heleny Orsza – Radlińskiej 8. Pedagogika kultury Filozofia kultury i pedagogika Wilhelma Diltheya Najwybitniejsi przedstawiciele pedagogiki kultury w Polsce: (Koncepcja „życia duchowego” – pedagogika humanistyczna Bogdana Nawroczyńskiego; Pedagogika personalistyczna w ujęciu Sergiusza Hessena; „Wychowanie dla przeszłości” Bogdana Suchodolskiego) Koncepcje pedagogiki kultury (wychowanie społeczne; wychowanie obywatelskie; szkoła pracy) | ||
![]() Janusz Korczak |
![]() Rudolf Steiner |
![]() Celestyn Freinet |
9. Pedagogika egzystencjalizmu Egzystencjalizm jako forma istnienia życia ludzkiego Przedstawiciele egzystencjalizmu (Karl Jaspers – niemiecki filozof i psycholog kultury; „Mistrz” myśli egzystencjalistycznej Martin Heidegger; Jean Paul Sartre, Francuzki filozof i pisarz oraz Simone de Beauvoir) Egzystencjalne kategorie pedagogiczne (dialog; autentyczność; zaangażowanie) 10. Pedagogika antyautorytarna w nurcie edukacyjnym i politycznym 11. Pedagogika ekologiczna (ekologia; bioregionalizm; ekoetyka; podejście ekofeministyczne) 12. Pedagogika religii – „katechetyka”; refleksje pedagogiczne + wychowanie chrześcijańskie 13. Pedagogika sportu (pedagogika zdrowia; pedagogika kultury fizycznej; pedagogika czas wolnego) LITERATURA Literatura obowiązkowa: S. Wołoszyn, Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, TOM III, Kielce 1998. Literatura zalecana: 1.F. Carlgren, Wychowanie do wolności. Pedagogika Rudolfa Steinera, Gdynia 1994. 2.L. Chmaj, Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa 1962. 3.Z. Dolczewski, Florian Znaniecki. Życie i dzieło, Poznań 1984. 4.A. Folkierska, Sergiusz Essen – pedagog odpowiedzialny, Warszawa 2005. 5.J. Hellwig (red.), Historia wychowania. Skrypt dla studentów studiów dziennych i zaocznych, Poznań 1994. 6.S. Kot, Historia wychowania TOM II. Wychowanie nowoczesne. Od połowy wieku XVIII do współczesnej doby, Warszawa 1996. 7.S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1997. 8.Cz. Kupisiewicz, Paradygmaty i wizje reform oświatowych, Warszawa 1965. 9.Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Ku pedagogii pogranicza, Toruń 1990. 10.Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy, Toruń cz. I – 1991; cz. II – 1992, cz. III – 1993. 11.Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukacje. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, Warszawa 1993. 12.W. Okoń (red.), Szkoły eksperymentalne w świecie 1900 – 1975, Warszawa 1977. 13.T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna, Warszawa 1995. 14.K. Sośnicki, Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX / XX wieku, Warszawa 1967. 15.T. Szkudlarek, B. Śliwerski, Wyzwania pedagogiki krytycznej antypedagogiki, Kraków 1992. 16.S. Sztobryn, Filozofia wychowania Sergiusza Hessena, Łódź 1994. 17.M.S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933, Warszawa 1992. 18.B. Śliwerski, Przekraczanie granic wychowania od „pedagogiki dziecka” do antypedagogiki, Łódź 1998. 19.B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, Kraków 1992. 20.W. Theiss, Radlińska, Warszawa 1984. 21.S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku, Kielce 1998. |