dr Konrad Nowak-Kluczyński

Kierunki Pedagogiki Współczesnej

1. Pedagogika Nowego Wychowania
Ellen Key – autorka książki „Stulecie dziecka” wydanej w 1900 roku będąca manifestem ruchu nowego wychowania

2. Pedagogika pragmatyzmu
John Dewey – ojciec pragmatyzmu pedagogicznego
„Krytyczny pragmatyzm” Richarda Rorty’ego, kontynuatora myśli Deweya
Szkoła pracy – przedstawiciel: Georg Kerschensteiner

3. Pedagogika eksperymentalna
Pedagogika Petera Petersena
Pedagogika Marii Montessori – idea wychowania kosmicznego
Ovide Decroly – prekursor hasła „od życia przez życie”


Ellen Key

John Dewey

Maria Montessori
4. Biopsychologiczna pedagogika Janusza Korczaka

5. Pedagogika Celestyna Freineta na przykładzie niezmiennych prawd pedagogicznych

6. Pedagogika waldorfska
Wybrane koncepcje „niemieckiej pedagogiki reformy” (wiejskie, domowe ogniska wychowawcze)
Proces kształcenia i wychowania w szkole typu Waldorf
Pedagogika Rudolfa Steinera – twórcy pedagogiki waldorfskiej
Pedagogika waldorfska na płaszczyźnie szkoły polskiej

7. Socjologizm pedagogiczny i pedagogika społeczna
Socjologiczna teoria wychowania Emila Durkheima
Teoria wychowania społecznego Paula Natorpa
Pedagogika społeczna Heleny Orsza – Radlińskiej

8. Pedagogika kultury
Filozofia kultury i pedagogika Wilhelma Diltheya
Najwybitniejsi przedstawiciele pedagogiki kultury w Polsce:
(Koncepcja „życia duchowego” – pedagogika humanistyczna Bogdana Nawroczyńskiego; Pedagogika personalistyczna w ujęciu Sergiusza Hessena; „Wychowanie dla przeszłości” Bogdana Suchodolskiego)
Koncepcje pedagogiki kultury (wychowanie społeczne; wychowanie obywatelskie; szkoła pracy)


Janusz Korczak

Rudolf Steiner

Celestyn Freinet
9. Pedagogika egzystencjalizmu
Egzystencjalizm jako forma istnienia życia ludzkiego
Przedstawiciele egzystencjalizmu (Karl Jaspers – niemiecki filozof i psycholog kultury; „Mistrz” myśli egzystencjalistycznej Martin Heidegger; Jean Paul Sartre, Francuzki filozof i pisarz oraz Simone de Beauvoir)
Egzystencjalne kategorie pedagogiczne (dialog; autentyczność; zaangażowanie)

10. Pedagogika antyautorytarna w nurcie edukacyjnym i politycznym
11. Pedagogika ekologiczna (ekologia; bioregionalizm; ekoetyka; podejście ekofeministyczne)
12. Pedagogika religii – „katechetyka”; refleksje pedagogiczne + wychowanie chrześcijańskie
13. Pedagogika sportu (pedagogika zdrowia; pedagogika kultury fizycznej; pedagogika czas wolnego)


LITERATURA
Literatura obowiązkowa:
S. Wołoszyn, Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, TOM III, Kielce 1998.

Literatura zalecana:
1.F. Carlgren, Wychowanie do wolności. Pedagogika Rudolfa Steinera, Gdynia 1994.
2.L. Chmaj, Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa 1962.
3.Z. Dolczewski, Florian Znaniecki. Życie i dzieło, Poznań 1984.
4.A. Folkierska, Sergiusz Essen – pedagog odpowiedzialny, Warszawa 2005.
5.J. Hellwig (red.), Historia wychowania. Skrypt dla studentów studiów dziennych i zaocznych, Poznań 1994.
6.S. Kot, Historia wychowania TOM II. Wychowanie nowoczesne. Od połowy wieku XVIII do współczesnej doby, Warszawa 1996.
7.S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1997.
8.Cz. Kupisiewicz, Paradygmaty i wizje reform oświatowych, Warszawa 1965.
9.Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Ku pedagogii pogranicza, Toruń 1990.
10.Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy, Toruń cz. I – 1991; cz. II – 1992, cz. III – 1993.
11.Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukacje. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, Warszawa 1993.
12.W. Okoń (red.), Szkoły eksperymentalne w świecie 1900 – 1975, Warszawa 1977.
13.T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna, Warszawa 1995.
14.K. Sośnicki, Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX / XX wieku, Warszawa 1967.
15.T. Szkudlarek, B. Śliwerski, Wyzwania pedagogiki krytycznej antypedagogiki, Kraków 1992.
16.S. Sztobryn, Filozofia wychowania Sergiusza Hessena, Łódź 1994.
17.M.S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933, Warszawa 1992.
18.B. Śliwerski, Przekraczanie granic wychowania od „pedagogiki dziecka” do antypedagogiki, Łódź 1998.
19.B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, Kraków 1992.
20.W. Theiss, Radlińska, Warszawa 1984.
21.S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku, Kielce 1998.