dr Justyna Gulczyńska
Adiunkt w Zakładzie Historii Wychowania UAM WSE Poznań
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki
Logopeda
Specjalista w zakresie emisji głosu
Problematyka badawcza seminariów
Problematyka badawcza dotyczy badań naukowych realizowanych w zakresie nauk pedagogicznych i historycznych. Są to głównie najnowsze dzieje szeroko rozumianej edukacji, resocjalizacji, pracy socjalnej i opieki oraz promocji zdrowia.
Przygotowywane przez studentów prace licencjackie i magisterskie mają charakter rozpraw monograficznych, biograficznych, źródłowych itp.
Wykorzystywane podczas pisania prac metody badań są typowe dla pedagogiki. Należą do nich przede wszystkim: metoda monografii pedagogicznej, technika analizy dokumentów, rozmowa i wywiad.
Przygotowywane opracowania dotyczą głównie następującej problematyki:
1. Pedagogika innowacyjna
- Eksperymenty i innowacje pedagogiczne
- Myśli i koncepcje edukacyjne różnych środowisk społecznych/politycznych,
2. Regionalna historia oświaty
Opracowania całościowe (monografie) działalności wybranej placówki oświatowej lub kulturalnej, np.: działalność poszczególnych szkół, placówek oświatowych lub opiekuńczych, zakładów poprawczych, instytucji kulturalnych takich, jak domy kultury, teatry, muzea, galerie sztuki, zespoły artystyczne, regionalne i sportowe (okres: od XIX w. do czasów współczesnych),
3. Czytelnictwo, czasopiśmiennictwo
- Biblioteki szkolne i publiczne;
- Idee edukacyjne i problematyka wychowawcza wybranych czasopism
4. Pozaszkolne organizacje, instytucje, ruchy edukacyjne i wychowawcze
- Organizacje młodzieżowe;
- Organizacje pozarządowe, związki wyznaniowe – ich losy (ze szczególnym uwzględnieniem działalności edukacyjnej);
- Oświata dorosłych – analiza form/ruchów, organizacji, instytucji, itp. edukacji po- i pozaszkolnej;
5. Wybitne osobowości
- Wybitna działalność wybranych działaczy oświatowych i społecznych, teoretyków i praktyków w zakresie szeroko rozumianej edukacji;
- Rola patronów w działalności wychowawczej wybranych placówek oświatowych, wychowawczych, kulturalnych;
6. Ewolucja roli nauczyciela
- Nauczyciel wczoraj i dziś
- Rola nauczyciela w edukacji młodego pokolenia, jaki powinien być nauczyciel, kształcenie nauczycieli;
8. Kobieta w XIX i XX wieku z perspektywy pedagogicznej
- Edukacja kobiet – wychowanie domowe, instytucjonalne formy edukacji kobiet – początki szkół i ich rozwój, programy nauczania, modele edukacji;
- Problematyka feministyczna;
9. Edukacja w zakresie promocji zdrowia – historia a okres współczesny.
Publikacje (wybrane)
J. Gulczyńska, Rozwój szkolnictwa średniego ogólnokształcącego w Poznaniu w okresie międzywojennym 1918 1939, Poznań 2001
J. Gulczyńska, Wychowanie narodowe dziewcząt polskich w zaborze pruskim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Edukacja, Państwo, Naród w europie Środkowej i Wschodniej XIX i XX w., pod red. Aleksandra Bilewicza, Ryszarda Gładkiewicza, Stefanii Walasek, Wrocław 2002
J. Gulczyńska, Proces wdrażania Reformy Jędrzejewiczowskiej do poznańskich szkół średnich ogólnokształcących oraz działalność wychowawcza tych szkół na gruncie Ustawy z 11 marca 1932 roku, [w:] Studia Edukacyjne Nr 6/2004
J. Gulczyńska, Szkolnictwo średnie ogólnokształcące w Polsce w okresie realizacji postanowień reformy szkolnej z 1961r., „Przegląd Historyczno – Oświatowy” 2008/Rok LI 3-4(201-202), s. 117-135
J. Gulczyńska, Drogi edukacyjne pokolenia Urszuli Ledóchowskiej, „Paedagogia Christiana” 2/22/2008, s. 133-147
Gulczyńska Justyna, Mężczyzna a szkoła na przykładzie szkoły średniej ogólnokształcącej w Poznaniu w okresie międzywojennym, [w:] Mężczyzna w rodzinie i społeczeństwie – ewolucja ról w kulturze polskiej i europejskiej, pod red. Edyty Głowackiej-Sobiech i Justyny Gulczyńskiej, Poznań 2010, t.2, s. 53-68
Gulczyńska Justyna, Dąbrówka w latach 1945-2001, [w:] 180 lat Szkoły im. Dąbrówki w Poznaniu (1830-2010), praca zbiorowa pod red. Doroty Żołądź-Strzelczyk i Justyny Gulczyńskiej, Poznań 2010, s. 54-83
Gulczyńska Justyna, Walka o neutralność światopoglądową młodzieży szkół średnich ogólnokształcących w Polsce w latach 80. XX wieku, [w:] Edukacja w warunkach zniewolenia i autonomii (1945-2009), pod red. E. Gorloff, R. Grzybowskiego, A. Kołakowskiego, Seria: Szkoła-Państwo-Społeczeństwo, t. III, Kraków 2010, s. 181-215
Gulczyńska Justyna, Obsesja wychowania ideologicznego młodzieży szkół średnich ogólnokształcących w reformach szkolnych PRL-u i jej realizacja, [w:] Wychowanie - nierozłączność teorii i praktyki. W perspektywie historii edukacji oraz pedagogiki specjalnej i resocjalizacyjnej, pod red. Danuty Apanel i Anetty Jaworskiej, Toruń 2010, s. 35-55
Gulczyńska Justyna, Niezależne pisma młodzieży licealnej (1980 -1989) - próba charakterystyki, [w:] Czasopiśmiennictwo drugiej połowy XX wieku jako źródło do historii edukacji, pod red. Iwonny Michalskiej i Grzegorza Michalskiego, Łódź 2010
Przykładowa tematyka prac magisterskich/dyplomowych
Działalność Gimnazjum i Liceum im. Henryka Sienkiewicza we Wrześni w latach 1944-1989
Działalność kulturalno – oświatowa Kościańskiego Ośrodka Kultury w latach 1989 – 2004
Działalność poradni psychologiczno-pedagogicznej w zakresie kompensowania deficytów rozwojowych dzieci i młodzieży (na przykładzie analizy pracy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Nr5 Poznań Stare Miasto w latach 2001/2002-2005/2006)
Działalność Specjalnego Ośrodka Opiekuńczo – wychowawczego Zgromadzenia Sióstr Służebniczek Niepokalanego Poczęcia NMP w Gnieźnie w latach 1989-2004
Literatura dla dzieci w świetle działalności pedagogicznej Janusza Korczaka
„Mała szkoła” szansą dla ucznia, dla nauczyciela, dla rodziców. Na przykładzie Szkoły Podstawowej w Buszkowie
Organizacja i rozwój Komitetu Ochrony Praw Dziecka w Poznaniu
Pierwszy Uniwersytet Ludowy Towarzystwa Czytelni Ludowych w Dalkach koło Gniezna (1921-1939)
Powstanie, organizacja i funkcjonowanie Zakładu Poprawczego w Witkowie w latach 1950 – 2005
„Prawo dziecka do szacunku”. Sytuacja prawna dziecka w Polsce w okresie międzywojennym w kontekście postawy Janusza Korczaka wobec dzieci
Strajk Dzieci Wrzesińskich w ujęciu Muzeum Regionalnego we Wrześni
Szkolnictwo alternatywne w Polsce na przykładzie wybranych placówek wzorujących się na metodzie Marii Montessorii
Wpływ wychowania fizycznego na wszechstronny rozwój dziecka w wieku szkolnym
Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka w wieku pięciu lat na przykładzie Przedszkola Nr 15 w Gnieźnie
Propozycje tematu pracy zgłaszają sami studenci. Następnie wspólnie w toku dyskusji temat zostaje sprecyzowany.