Wykaz publikacji naukowych (wybór)

J. Gulczyńska, Rozwój szkolnictwa średniego ogólnokształcącego w Poznaniu w okresie międzywojennym 1918 1939, Poznań 2001
J. Gulczyńska, Wychowanie narodowe dziewcząt polskich w zaborze pruskim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Edukacja, Państwo, Naród w europie Środkowej i Wschodniej XIX i XX w., pod red. Aleksandra Bilewicza, Ryszarda Gładkiewicza, Stefanii Walasek, Wrocław 2002
J. Gulczyńska, Działalność społeczna i oświatowa Zofii Sokolnickiej (1878-1927), [w:] Działalność kobiet na ziemiach polskich na polu oświaty i nauki, pod red. Wieslawa Jamrożka, Doroty Żołądź – Strzelczyk, Poznań 2003, ss. 147-160
J. Gulczyńska, Proces wdrażania Reformy Jędrzejewiczowskiej do poznańskich szkół średnich ogólnokształcących oraz działalność wychowawcza tych szkół na gruncie Ustawy z 11 marca 1932 roku, [w:] Studia Edukacyjne Nr 6/2004
J. Gulczyńska, Reaktywacja szkolnictwa średniego ogólnokształcącego w Polsce w latach 1944-1948, [w:] Ad novum fructum. Z okazji jubileuszu poznańskich historyków wychowania, pod red. Wiesława Jamrożka i In., Poznań 2007, s. 134-147
J. Gulczyńska, Szkolnictwo średnie ogólnokształcące w Polsce w okresie realizacji postanowień reformy szkolnej z 1961r., „Przegląd Historyczno – Oświatowy” 2008/Rok LI 3-4(201-202), s. 117-135
J. Gulczyńska, Drogi edukacyjne pokolenia Urszuli Ledóchowskiej, „Paedagogia Christiana” 2/22/2008, s. 133-147
J. Gulczyńska, Society of Folk Reading rosom in the process of development of the national identity of the inhabitants of Wielkopolska (1880-1939), (w:) Contribution of Educational Societies to the Development of the European Culture, Edited by Eleonora Sapia – Drewniak, Jolanta Szablicka – Żak, Opole 2008, s. 75-85
Gulczyńska Justyna, Ideologiczna intensyfikacja przemian w działalności szkoły średniej ogólnokształcącej w latach pięćdziesiątych w Polsce, „Horyzonty Wychowania” 8/2009(15), s. 230-241
Gulczyńska Justyna, Problem szkoły w obradach „Okrągłego Stołu”, Acta Universitatis Nicolai Copernici – Pedagogika, T. 24, Toruń 2009
Gulczyńska Justyna, Mężczyzna a szkoła na przykładzie szkoły średniej ogólnokształcącej w Poznaniu w okresie międzywojennym, [w:] Mężczyzna w rodzinie i społeczeństwie – ewolucja ról w kulturze polskiej i europejskiej, pod red. Edyty Głowackiej-Sobiech i Justyny Gulczyńskiej, Poznań 2010, t.2, s. 53-68
Gulczyńska Justyna, Dąbrówka w latach 1945-2001, [w:] 180 lat Szkoły im. Dąbrówki w Poznaniu (1830-2010), praca zbiorowa pod red. Doroty Żołądź-Strzelczyk i Justyny Gulczyńskiej, Poznań 2010, s. 54-83
Gulczyńska Justyna, Walka o neutralność światopoglądową młodzieży szkół średnich ogólnokształcących w Polsce w latach 80. XX wieku, [w:] Edukacja w warunkach zniewolenia i autonomii (1945-2009), pod red. E. Gorloff, R. Grzybowskiego, A. Kołakowskiego, Seria: Szkoła-Państwo-Społeczeństwo, t. III, Kraków 2010, s. 181-215
Gulczyńska Justyna, Obsesja wychowania ideologicznego młodzieży szkół średnich ogólnokształcących w reformach szkolnych PRL-u i jej realizacja, [w:] Wychowanie - nierozłączność teorii i praktyki. W perspektywie historii edukacji oraz pedagogiki specjalnej i resocjalizacyjnej, pod red. Danuty Apanel i Anetty Jaworskiej, Toruń 2010, s. 35-55
Gulczyńska Justyna, Niezależne pisma młodzieży licealnej (1980 -1989) - próba charakterystyki, [w:] Czasopiśmiennictwo drugiej połowy XX wieku jako źródło do historii edukacji, pod red. Iwonny Michalskiej i Grzegorza Michalskiego, Łódź 2010
J. Gulczyńska, Obsesja wychowania ideologicznego młodzieży szkół średnich ogólnokształcących w reformach szkolnych PRL-u i jej realizacja, [w:] Wychowanie - nierozłączność teorii i praktyki. W perspektywie historii edukacji oraz pedagogiki specjalnej i resocjalizacyjnej, pod red. Danuty Apanel i Anetty Jaworskiej, Toruń 2010, s. 35-55
J. Gulczyńska, Mężczyzna a szkoła na przykładzie szkoły średniej ogólnokształcącej w Poznaniu w okresie międzywojennym, [w:] Mężczyzna w rodzinie i społeczeństwie – ewolucja ról w kulturze polskiej i europejskiej, pod red. Edyty Głowackiej-Sobiech i Justyny Gulczyńskiej, Poznań 2010, t.2, s. 53-68
J. Gulczyńska, Być licealistą w pierwszych latach powojennych w Polsce, (w:) Virginibus Puerisque, t. 1 Z dziejów szkolnictwa i oświaty w XVIII-XX wieku, pod red. Ewy Kuli i Marzeny Pękowskiej, Kielce 2011, s. 235-251
J. Gulczyńska, Nauczyciele szkoły średniej ogólnokształcącej w Polsce w kontekście wydarzeń politycznych lat 1980 - 1983, (w:) Być nauczycielem- opiekunem - wychowawcą. Perspektywa historyczna, pod red. Danuty Apanel, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012, s. 142 – 164
J. Gulczyńska, Recepcja idei korczakowskich, Biuletyn Historii Wychowania 2012(28), Poznań 2012, ss. 153-162
J. Gulczyńska, Opozycyjna działalność nauczycieli w Polsce w latach osiemdziesiątych (wprowadzenie do problemu), (w:) Zaangażowanie? Opór? Gra? Szkic do portretu nauczyciela w latach PRL-u, pod red. naukową Romualda Grzybowskiego, tom IV, Toruń 2013, ss. 175-190
J. Gulczyńska, Przemiany w szkolnictwie średnim ogólnokształcącym w Polsce w latach 1944-1989, Poznań 2013, ss. 486